Terima kasih . syg korang ;)

Friday, October 28, 2011

Darah Manis .

Assalamualaikum ^^

*Ekau nak pergi mana gan si Polan ? Korang berdua kan nak kahwin , tak elok keluar selalu . 
Darah Manis laaa 

Ouhhh chop2 ! Ini bukan kisah aku nak kahwin , Tetapi ayat ini yang selalu dengar bila sepupu ditunangkan sebelum ini . 

Aku teringat masa kecil2 dahulu , aku sudah la jenis lurus bendul yang amat . Kalau nak tanya , mesti cakap kuat2 sampai sebatu jauh boleh dengar *sila jangan percaya*

Masa nenek aku tengah marah2 sepupu aku nak 'berdatim' dengan bakal suami dia , arwah nenek selalu cakap pasal darah manis .

Aku punya la bengap yang amat pergi tanya mak aku , mak aku pun selamba la cakap darah manis sebab nyamuk suka minum darah dia . 

Then , bila nyamuk tu asyik gigit aku je , aku pun cakap laa , den ini darah manis ke sampai nak gigit bagai . Pastu dengar makcik2 aku gelak2 je . ciskek betul . mak gua boleh permainkan gua ! 

Rupanya , darah manis ini ialah bahasa kiasan untuk orang yang bakal mendirikan rumahtangga . patutla kena gelak , dorang ingat aku da gatal sangat nak kahwin agaknya ? =.="


Bagi aku , tak salah kita ikot cakap orang tua sebab dorang lagi makan garam kan ? erk .

Yela , dorang cakap macam itu sebab tak nak benda buruk berlaku sebelum majlis perkahwinan . Yela , syaitan tak suka anak2 adam berkahwin . selagi belum sahkan hubungan itu , selagi itu la dia kacau kannn .

Tapi , yang aku pelik . kenapa panggil darah manis ? 

#okbai .



8 comments:

teyhasahaje a.k.a NURUL said...

sebab kalo dh dpt kawen....mesti manis hohoho

Eyda Syahida said...

aku salu cakap aku darah manis. hampehh.. pakwe pon aku tadakk.. ni kan darah maniss.. agagagaga

Nurfazilah Cipa said...

heheh~darah manis..

RinsyaRyc said...

<---darah manis! #kbai~ hak3

Rosalia said...

hahha.betul tu.

Syahmi said...

darah farrah ada ajinamoto kot!!! ada perasa sikit...Tu yang ada manis2 kuku

IEQAH said...

hehehehe..mmg ayat org org tua..masa kecik pn de jugaklaa pasan darah manis..da besar asenyaa jadi masam masam manis daa.HEHE

rainyscream said...

ahahah. time kecik2 dulu pon sy xtau ape tu darah manis.

tengah darah manis ni la semua orang naik gatai. so takut apa-apa terjadi baik elakkan. hihihi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...