Terima kasih . syg korang ;)


Wednesday, August 17, 2011

Dunia blogging banyak cabaran , sanggup ?

Assalamualaikum ^^,

Minta maaf , minta ampun sebab sudah dua hari tak update blog . Gara2 sambal nasi ayam . ku sudah kronik . asyik nak ke tandas . semalam farra sudah 10 kali pergi tandas . apa lagi , bantai makan ubat la . ubat pun bukan ubat doktor . tapi ubat cina . ala , yang kecil2 tu . tak ingat ?

sorry , kabur la pulak =.="
da ingat da ? bagus . gambar kualiti tak bagus la . tak apa la . janji nampak kan ;) bagi gambaran dan korang pandai2 la cari sendiri dekat kedai runcit *promo nampak*

Ramai yang bertanya kepada farra . best ke blogging ini ? macam buang masa je asyik nak menaip ? tak reti la berblog ini dan lain2 sampai farra muak dhujani soalan2 begitu . 
jawapan nya : kalau blogging tak best , buat apa la aku menaip sepanjang masa =.="
klass jawapan kau nyah ! hehehe . tapi betul apa ? kalau kerja itu bosan , nak ke kita hadap benda itu tiap2 hari . kecuali la kerja itu minat korang , kompem2 happy dan senyum sampai ke telinga tiba di office ye dak ?

dunia blogging ini sebenarnya menyeronokkan , tetapi sebalik seronok itu lah selalu mempunyai cabaran nya tersendiri . Cuba tanya otai2 yang berada dalam dunia blogging , ada tak cabaran sepanjang beliau menjadi blogger otai . Tak kira la cabaran yang macam mana , semua itu akan menjadi kenangan kita yang tersemat dalam hidup kita . *ceh , cakap dah macam pakar psikologi je* tak kisah la kenangan itu manis ke , masam ke , pahit ke , masin ke . payau ke . itu semua asam garam dalam berblog . itu la menjadikan blog kita sangat istimewa ;p

 

cabaran # 1 :
- kena herdik / maki kalau entry itu 'hebakk'
kes ini selalu terjadi jika ruangan komen mereka dibuka untuk cik anon komen . Sesetengah mereka suka jika cik anon datang menjenguk dan komen entry mereka . Ada yang juga mengkritik secara berhemah , tiada maki serapah bagai . itu farra memang respek la . tapi bagi yang sebaliknya , dorang memang pengecut dan tak tahu hormat pendapat orang . kalau da pandai sangat nak guna maki hamun bagai , tapi guna identiti cik anon , baik simpan tenaga untuk menaip entry sendiri lagi bagus . 
bak kata kawan farra , tekan pangkah kalau tak suka ;) *i like !*
cabaran # 2 :
- entry berkualiti . 
Ramai yang merasakan blog ini sebagai diari mereka sendiri . itu memang betul . farra pun sama lengan je dengan mereka , anggap blog ini sebagai luahan hati farra . tapi , kalau da tiap2 hari taip entry pasal kekasih , pasal gaduh pastu sambung balik , entry pasal pergi dating . orang pun macam meluat dan terus tekan pangkah dekat toolbar dorang . di samping itu korang nak macam otai2 lain . dapat BE bagai . tapi satu usaha memikat pembaca langsung tiada . macam mana orang nak datang lagi ?


cabaran # 3
- entry/URL akan diciplak . 
Perasan tak , kalau kita makin lama di blog , makin lama akan mengundang ramai silence reader yang datang mengunjung blog kita . Dan dalam tempoh itu juga , ada entry2 korang agak memecahkan kepala la nak menaip nya , senang cerita , 100% idea dalam entry itu adalah hak anda . tapi ada pula gatal tangan yang yang 'copy paste' dalam blog mereka . bengang tak ? korang da penat2 reka entry tu . dorang senang lenang copy je  . sekurang2 bagi la penghargaan dengan credit kepada mereka . tak tahu credit tu apa ? tulis nama tuan punya blog dan link kan post tu . kira sama2 dapat keuntungan dalam blogging la . jangan busuk sangat hati tu ;)   

cabaran # 4
- ingat follow dengan ikhlas , rupanya ?
situasi ini farra juga selalu nampak dekat shoutbox . "i da follow , u follow la balik" . cheese berdebah , farra time2 newbie boleh la ikot cara itu , tetapi sekarang , tak ada makna nya mahu follow balik . farra berhak nak follow sesiapa yang farra nak . tak kisah la sesiapa . farra sekarang mahu jadi pembaca senyap . tak follow bukan bermakna tak ikuti perkembangan korang . tapi farra secara senyap2 menjana traffic kepada korang . tak kisah jadi orang belakang . yela , bayangkan ek ? kalau seorang itu da follow beratus2 orang . orang itu nak ke baca entry kita sebab kita memaksa dorang follow ? hareeemmmm , dorang pun tak ada masa nak check entry korang . 

 

cabaran  # 5 dan terakhir .
- masa , tenaga dan idea . 
blogging ini bukan setakat buat entry lepas itu publish , tapi lebih dari itu . korang kena juga menjana idea tersendiri . jangan la setakat post entry malas2 . memang tak berjaya la macam itu . korang tengok contoh otai cukup la . satu hari ada beberapa entry ? sekurang2 satu hari dua entry . perghh , tak nampak dorang sanggup buang masa sedikit demi blog mereka itu . tak nak bagi blog itu disia2 kan . farra juga perasan ada bloggers satu minggu satu entry . itu pun pendek . tapi bising2 nak berjaya macam otai2 belaka . kalau blog berhabuk , tak guna juga ;) ada yang juga , sanggup sengkang mata demi blog , tak ke buang tenaga di situ . menaip tak guna tenaga ke ? sekolah mana korang belajar ek ;)

oleh itu , jangan fikir blog ini sesuatu yang menyeronokkan sahaja . tapi tidak fikir cabaran sebalik keseronokkan tersebut . lepas itu mengadu dengan orang ramai yang traffic blog menurun mendadak . fikir la punca nya . 

nasihat juga kepada bukan bloggers , korang jangan sesuka hati menghentam bloggers . korang tidak akan faham kehidupan seorang blogger melainkan anda sendiri menjadi seorang blogger . baru tahu langit tinggi ke rendah . 

p/s : farra tahu farra tak layak menasihati orang lain sebab blog picisan je . farra minta maaf jika terguris hati sesiapa ;) 

sekian . # okbai . 

sumber . incik google ;)

17 comments:

Nyamuk Terbang said...

pil chik kit teck aun!!

mizmarmalade said...

Eheee... ade betulnyer kata2 anda :)
Saye sokong! :D

PaK PiS said...

mmg penat nk jdik blloger.. tp syok..tau dunia luar.. ^_^

Kucing Serius. said...

Agree. Eventhoug,jadi seorang Blogger semata mata,things happen out to go along with cabaran.

Depends on the individu lah macam mana nak go on. Kalau kuat,stay,kalau lemah,giv up.

Tapi tak apa,semua tu cabaran kecik je tu :)

mr_right said...

huu. memang setuju dengan 'follow-memfollow' tuh.. mr right ta bape berkenan. kalau yang betol2 folo, tape gak tapi ade yang menipu. hanginnn jek><

http://hafizilmi.blogspot.com/2011/08/please-proud-to-be-blogger.html

kunci locker said...

ye btol..like this entri so much...hehehe...jawapan ko mmg kelas la nyah...wakakakakak

Rosalia said...

sy setju kata anda:)
dlu bru berblogging yela guna follow2 ni skrg dh x..:) nice blog. sy akn rjin singgah kalau free.

daim said...

setuju sgt bab folo-folow nih~ =.=

Farrah yong said...

@daim

sama la kita ;)

Farrah yong said...

@Rosalia

terima kasih , singgah la selalu ;)

Farrah yong said...

@kunci locker

jawapan aku memang klass la nyah , tak tahu ke ;) hahahaha

Farrah yong said...

@mr_right

yang menipu tu antara dia gan tuhan . kita tak payah hukum sgt . suka hati la dia nak follow ke tak . dont worry ;)

Farrah yong said...

@Kucing Serius.

tengok orang la der . huhuh . kalau semangat , semua berjaya macam kucing ;)

Farrah yong said...

@PaK PiS

tahu takpe . memang seronok sgt ;) rugi tak jadi blogger kan ?

Farrah yong said...

@mizmarmalade

yezaaaa , terima kasih kerana sokong ;)

Farrah yong said...

@Nyamuk Terbang

hehehe , makan ni pun da okay sebenarnya , tak payah jumpa doktor bagai ;)

.::: mr IQ :::. said...

mari blogging!! :)
Sekadar Ingat mengingati sesama Blogger

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...