Terima kasih . syg korang ;)

Friday, September 9, 2011

Luahan hati seorang OKU .

Assalamualaikum .

Soalan : 

  • Apa perasaan menjadi seorang OKU ?

  • Pernah rasa disisih , dihina atau lain-lain ?

  • Macam mana menjalani kehidupan dengan serba kekurangan ?

  • Sedih tak dengan hidup dalam serba kekurangan ?

  • Nak diri jadi kembali normal tak ? 

  • Pesanan untuk Golongan OKU .

Jawapan : 


  • terima ia dengan redha je .  walaupun tak nak jadi macam ini . bersyukur dengan apa yang ada .
  • tidak la rasa tersisih , tetapi dengan kekurangan ini . Berasa agak terguris apabila kawan2 bergurau tentang kekurangan ini . 
  • Rasa macam orang lain juga , kadang2 rasa rendah diri apabila lepak dengan kengkawan kerana lebih banyak mendiamkan diri dari berborak dengan mereka walaupun ramai rakan . Berbeza di alam maya , lebih selesa berkomunikasi dengan mereka berbanding berjumpa di luar . 
  • Kadang2 sedih juga , tetapi senyum je apabila menghadapi kekurangan ini .
  • setiap orang macam aku . mesti lah nk diri kembali normal . family sudah habis duit demi  kembali normal .  mcm2 sudah dibuat .  berubat secara kampung dan buat operation altenatif masih tak nampak perubahan nya lagi . 
  • kepada semua golongan OKU . harap korang semua tabah menghadapi dugaan yang mendatang . walaupun kita tidak sempurna , kita masih boleh hidup dgn gembira . pedulikan apa orang nk kata psal kita..kita buat xtau je.




Pesanan kepada semua : terima lah golongan OKU seadanya ye . semua orang tidak sempurna .

Mereka pun manusia seperti orang lain , mempunyai perasaan walau dalam serba kekurangan . Jangan la menghina mereka dan anggap mereka beban . sebab ini bukan pinta mereka . 


p/s : Tersentuh .

Sumber : Sahabat dunia dan akhirat ku yang mempunyai kekurangan (Pekak) .

9 comments:

Nyamuk Terbang said...

aku nk komen ap pn xthu

Ayie Nano said...

suka2....gud improvement...bia sumer org sedar akan kekurangan diri memasing...jgn igt sempurna sgt...

tieka said...

setuju apa yg ko buat dlm entry nie...

Heziqa Yoo said...

=) but we r happy to have her

Pendamba Mawar said...

hurm.pendamba cam taw siapa yang dimaksudkan.. siapa pun dia. walau apa kekurangan dia.pendamba ttp anggap dia kawan terbaik pendamba...

yunZ said...

komeng ape yek..speechless

angah said...

terbaik..:D
angah bersyukur seadanya..:D

aBEL Rubella said...

entri ni buat aku sedar yang aku yang normal ni banyak kekurangan dari golongan oku.. T.T

Kyle said...

1.Saya tak rasa apa apa tapi2. sya selalu dihina. kadang-kadang budak kat sekolah saya tumbuk muka saya.3.saya dapat kurang perhatian dari guru sekolah menengah saya. saya selalu disisihkan dan semestinya saya sedih.4. nak memang nak tapi dah tuhan cipta saya macam ni. 5.saya ni xde pesanan. saya cuma salah seorang dari orang oku dan saya sangat tidak berpuas hati terhadap layanan masyarakat terhadap saya dan golongan seperti saya. kalau dorang oku dorang akan tau menghargai

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...