Terima kasih . syg korang ;)


Sunday, September 25, 2011

Tips Saya untuk Kuruskan Badan ;)

Assalamualaikum .

*Arghhhhhhhh , berat aku da naik 5 kg ! gara2 makan sampai tak ingat dunia la nie ?!! 

Hah , pernah tak mengalami situasi macam ini , aku ? mestilah pernah , tapi tak la drastik sangat sampai 5 kg terus . Walaupun naik sedikit , tetap akan menjejaskan keyakinan kita kan ? 

Time raya sudah habis beb , da tak ada dah open house bagai , da tak ada jemputan makan2 bagai . so , ini la time kita fokus untuk turunkan berat badan .

Ada yang kata , diet itu adalah kunci untuk kuruskan badan . Bagi aku . TOTALLY WRONG ! 

Sebab apa aku cakap salah ? Sebab aku pernah tengok kawan aku nak kurus punya pasal , diet secara tidak sihat , lepas itu mengalami penyakit yang kronik . apa cer ? kalau nak diet pun , ada cara nya . bukan kau diet tak makan langsung selama berhari2 , then siapa yang sakit , korang la yang sakit . 

Ada cara untuk kuruskan badan secara sihat . tapi cara aku la ;)

Pertama : 
- Jangan skip breakfast dan lunch .
Ramai yang anggap kalau tak makan masa pagi dan tengah hari akan mengurangkan lemak2 dalam badan itu . 
seriously ? Anggapan ini sememangnya salah , kalau korang skip antara kedua2 masa ini , korang akan cepat lapar . then bila lapar , korang tengok KFC tu da sangat menyelerakan . betul tak ? 

kedua :
- Portion makanan itu harus dikurangkan . 
Bab ini aku tak nak ulas bebanyak . cuma boleh aku kata kan . kurangkan bahagian makanan itu menjadi setengah dari biasa ;)

ketiga :
- Jangan makan terlalu lewat malam . 
Malam adalah untuk badan kita berehat , kalau kita da sumbat makanan , memaksa perut itu bekerja lebih masa . result nya , lemak2 dari hasil makanan itu tidak dapat dihadami . so , lemak itu akan terkumpul di badan kita la . Dan kita akan cepat gemuk . 

Keempat : 
- Regularly Exercise . 
Selalu buat exercise di mana2 sahaja anda berada . kalau ada tangga di mana2 , ce pakai tangga itu . atleast kita ada buat sesuatu untuk badan kita . kalau kita asyik terkurung dalam kelas , asyik guna lif di office . bila la  badan kita nak aktif . 

Kelima : 
- Makan secara sihat . 
Kalau kita nak kurus dan sihat , kena la jaga pemakanan itu , jangan la asyik sumbat fast food je . sekali sekala makan secara teratur . sayangilah badan korang . cehhh ! haha .

Keenam dan paling terpenting sekali :
- Jangan nak diet extreme sangat laaa !
Jangan sampai tak makan nasi . Nasi itu kompenen penting dalam badan kita . kita boleh makan apa yang kita suka . tapi portion itu kecil . sekadar nak memenuhi mengidam terhadap makanan itu memadai , jangan la kita melantak makan sampai tak ingat dunia . Aku paling tak suka orang skip makan nasi . nasi itu untuk tenaga . tapi da korang tak makan nasi , mana tenaga korang nak buat kerja . fikir la secara logik sedikit .

Itu je la kot tips2 aku , sekadar sharing apa yang aku tahu kan . 

ingat peeps , kita buat secara slowly anda steady . jangan mengejutkan badan anda . nanti organ2 dalaman akan mengalami kejutan dan meyebabkan organ tidak dapat fungi dengan baik . akhirnya , organ itu akan rosak . korang tak nak kan situasi macam ini ?

oleh itu , makan secara seimbang dan insyaallah , berat itu akan turun dengan sendirinya . 

sekian #okbai . 



4 comments:

ZULHILMI TEMPOYAK said...

harap2 pasni kurang 6 kg ke...hihhi

ucu rose said...

klu nk tmbh berat bdn???ehehhe

shazmir said...

betul2...
sy pun amalkan gaya hidup sihat..

cun awk cun..!!
xyz4mir.blogspot.com

Pendamba Mawar said...

baik la..akan dituruti.:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...